
[ad_1]
به گزارش خبرگوهردشت
یک جامعه شناس با تاکید بر اینکه نمیتوانیم تصادفات را به مسائل انسانی تقلیل دهیم گفت: قطعا میزان راهها، خودروها و مسائل تکنیکی و طراحی عبور و مرور پیادهروها در تصادفات تاثیر دارد اما قانون و کنترل جریمه مسائل انحرافی است نه سیاست حل مسئله لذا نباید به اینها اتکا کرد.
عربستانی ادامه داد: در فرآیند جامعهپذیری و فرهنگپذیری جامعه از ما میخواهد یکسری تمایلات را مثل حس ستیزه جویی را سرکوب کنیم و در ازای آن چیزهایی مثل نظم میخواهد.ما همیشه در این سالها دعوت به ایثار و صرفهنظر کردن از خواستهها برای ایجاد روابط اخلاقی شدیم و در مقابل انتظار از آینده بهتر را داشتیم اما در مقابل از ما چشمپوشی بیشتر خواسته شده. در این صورت میتوان گفت سوژه ایرانی خسران زده شده و بدترین جای بروز آن در رانندگی است. باید برای این امر جایگزین وجود داشته باشد در حالی که راهحلی برای آن وجود ندارد.
وی همچنین بیان کرد: مساله دیگر از بین رفتن اعتماد اجتماعی نسبت به قوانین است. مثلا کشور لیبی آمار ۷۵ درصدی تصادفات را دارد در مقابل آن سوئد آمار دو درصدی دارد، در ایران این آمار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. یکی از دلایلی که آمار تصادف کم است مساله اعتماد اجتماعی به قوانین است. وقتی فرد نسبت به قوانین جامعه مطمئن نیست تمایل به عدم رعایت قانون دارد که به این امر نرمال شدن انحراف میگویند. در جوامعی که وضعیت رانندگی ملایمتر است افراد طوری رانندگی میکنند نیازی به ریاکشن چهره به چهره ندارند. در این امر مساله فقط آموزش نیست اتفاقا این ساده ترین راهحل است.
وی با تاکید بر اینکه باید قواعد پیشگیرانه داشته باشیم افزود: تصادفات در ایران جنگ مستمر است و یک عنصر میانی مورد غفلت قرار گرفته و آن هم فروپاشی زیست شهری است. در گذشته شهرها در ایران مهم و محل آرامش و امنیت بودند اما امروزه مردم از شهر گریزان هستند و کنش ضدشهری در جامعه حاکم است. شهر به عنوان یک عنصر تمدن از دستور کار خارج شده و اگر این مساله حل نشود پیشگیریهای موجود فایدهای نخواهد داشت. اگر به خارج شدن از شهر تاکید شود زد و خورد در روزهای تعطیل افزایش مییابد. ما در شهرها مکانهای مناسبی برای گذراندن وقت نداریم.
وی درمورد وظیفه پلیس و راهداری گفت: کار اصلی این نهادها سامان دادن سیستم راه است و نبود زیرساخت مناسب برای راهها باعث ایجاد تصادفات و برخورد میشود. سالانه چندین هزار انسان براثر تصادفات از بین میروند و عامل آن ضد شهری بودن، نداشتن جادههای مناسب و تولیدات نامناسب خودرو است.
انتهای پیام
منبع