افزونه جلالی را نصب کنید. 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
5
حسین مهاجری؛

جمع آوری آب های سطحی بدون برنامه بر خلاف پیشرفت پایدار شهری است

  • کد خبر : 7896
  • 07 دسامبر 2022 - 17:49
جمع آوری آب های سطحی بدون برنامه بر خلاف پیشرفت پایدار شهری است
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج گفت: جمع آوری آب های سطحی از شهر بدون برنامه مغایر و بر خلاف پیشرفت پایدار شهری است.

به گزارش خبرگوهردشت، حسین مهاجری در نطق پیش از دستور هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: با عنایت به فصل سرما و بارندگی های این فصل،یکی از موضوعات مورد توجه،جمع آوری آب های سطحی می باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: پروژه کلکتور آب های سطحی(جمع آوری کننده آب های سطحی)،پروژه ای است که از سالهای گذشته شروع شده و تا کنون نیز ادامه دارد.

مهاجری با بیان اینکه فعالیت های دوره قبل و مدیریت قبلی شهری نیز بابت این موضوع قابل تقدیر و تشکر است، افزود: اگر سالهای قبل از اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی را به خاطر داشته باشید ، می دانید که آب گرفتگی های زیادی در سطح شهر بابت این موضوع داشتیم که در حال حاضر تا حدی مشکل حل شده است و در حال تکمیل پروژه می باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر کرج اذعان داشت: ارزش فعلی پروژه کلکتورهایی که انجام شده است شاید قریب به حدود 700 میلیارد تومان می باشد و در سال جاری حدود 100 میلیارد تومان برای ادامه آن لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پروژه مدیریت سیلاب شهری هدف اول جمع آوری آب های سطحی و جلوگیری از سیلاب و آسیب های آن است،صرفا عبور دادن آب از شهربدون برنامه مغایر و بر خلاف پیشرفت پایدار شهری است،ما نیاز به تغییر رویکرد در حوزه مدیریت سیلاب از انتقال آب به بهره برداری و استفاده مجدد آن داریم.

مهاجری، افت تراز آبخوان (آبهای زیر زمینی) و فرو نشست اراضی شهر و استان البرز را از بحران های شهر کرج عنوان کرد که به این حوزه مربوط می شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان کرد: طبق آمار اعلام شده استان البرز سالانه حدود 1 متر افت تراز آبخوان دارد،همچنین فرونشست اراضی استان را در برخی نقاط تا 30 سانتی متر اعلام نموده اند که حدود 50 برابر استاندارد اروپا است،لذا جهت جبران این خسارت شهرداری می بایست سیاست خود را در جمع آوری آبهای سطحی اصلاح نماید.
وی تاکید کرد:در این راستا سیاست ها باید به گونه ای باشد که آبهای زیر زمینی (آبخوان) و از آب های سطحی برای تغذیه شهری و آبیاری فضای سبز استفاده شود.
مهاجری یادآور شد: از جمله پیشنهاد هایی که در جهت جبران این آسیب می توان به آن اشاره کرد،ایجاد برکه های ذخیره (پاند) و همچنین نفوذ پذیر نمودن سطوح شهری برای آبهای سطحی می باشد.

به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج ؛در حال حاضر حدود 75% تامین آب شرب شهری از آب های زیر زمینی است،لذا در صورتی که به این مهم توجه نشود زیست پذیری شهر کرج به خطر خواهد افتاد.

لینک کوتاه : https://khabargohardasht.ir/?p=7896
  • ارسال توسط :
  • دیدگاه‌ها برای جمع آوری آب های سطحی بدون برنامه بر خلاف پیشرفت پایدار شهری است بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.