افزونه جلالی را نصب کنید. 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
5
به بهانه تغییرات در استانداری البرز

اپیدمی تغییرات در استانداری البرز

  • کد خبر : 2399
  • 11 ژوئن 2021 - 15:22
اپیدمی تغییرات در استانداری البرز
استانداری به عنوان نمایندگی عالی دولت در استان از ارکان اصلی تصمیم گیری و نظارت در مسائل سیاسی،اجتماعی، امنیتی،اقتصادی،فرهنگی ... است و به عبارت دیگر نقش یک دولت کوچک و هماهنگ کننده دستگاه های اجرائی استان را ایفا می کند، همچنین نظارت عالیه بر عملکرد ادارات و سازمان های استان، نظارت بر حسن انجام وظایف تمام دستگاه های اجرایی و رسیدگی بر مسائل بودجه و هزینه های استان را دارد

به گزارش خبرگوهردشت متأسفانه در دو سال گذشته شاهد تغییرات متعدد مدیریتی در داخل مجموعه استانداری البرز شامل ستاد مرکز،فرمانداری ها و بخشداری ها بوده ایم به گونه ای که طی دوسال اخیر استانداری البرز بیش از ۱۲۵ مدیرازجمله معاون استاندار،فرماندار،مدیرکل،مشاور،معاون مدیر کل،بخشدار و… به خود دیده است که آمار تفکیکی آن در ادامه ارائه خواهد شد. قبل از پرداختن به اپیدمی عزل و نصب ها در استانداری البرز در دوسال پایانی دولت تدبیر و امید ابتدا بر نکاتی در رابطه با علم مدیریت وعدم ثبات آن به اختصاربیان می کنم.آنچه دراین زمان نقش تعیین کننده ای در افزایش بازدهی و بهره‌ وری سازمان ها دارد.نقش مدیریتی است،در میان چهار عامل کلیدی موفقیت در سازمان ها،نیروی کار،سرمایه و مواد اولیه ومدیریت،نقش مدیریت بیش ازهر زمان دیگری اهمیت یافته است. کوتاه بودن طول عمرمدیریت وعزل و نصب های پی درپی در یک سازمان اثرات زیان باری را برسازمان تحمیل می نمایند، زیرا مدیران در ابتدای انتصاب به هر مسئولیتی دوره ی غیر مؤثر را میگذرانند و پس از آن دوره تأثیر مثبت فعالیت ها و عملکرد آنها بر سازمان ها شروع میشود. حال اگر مدیری قبل از شروع تأثیرگذاری مثبت تغییر کند، نوعی سوء مدیریت پیش می آید چرا که زمان مدیریت مهمترین نقش در سرانجام رسیدن کارها را دارد. بر اساس زمان مناسب، مدیر می تواند مشخص کند که برای رسیدن به اهداف سازمان چه کاری،چگونه، طی چه مدت و با چه امکانات مادی و انسانی باید انجام شود.

به عنوان مثال درکمتر از دو سال گذشته اداره کل سیاسی و انتخابات استانداری البرز۶ مدیرکل به خود دیده است(آقایان عادلی،شفیعیان،حمیدوند،یگانه،کردی و خانم اسماعیلی فرد) و یا فرمانداری شهرستان نظرآباد ۵ فرماندار و سرپرست به خود دیده(فلاح نژاد،صادقلو،ارمنده پور ،صبائی و ارسلان قاسمی) حال پرسش این است که دلایل این همه تغییرات پی در پی در نهاد مهمی مثل استانداری چه میتواند باشد؟! عدم تخصص و آشنایی مدیران با اصول مدیریت، وجود دیدگاه سیاسی،نبود سیستمی جامع برای ارزیابی عملکرد مدیران، وجود تشنج که ناشی از سهم خواهی افرادی است،نبود یک تیم کار آمد انتصابات از مدیران با تجربه استانداری که صاحب نظر باشند. و یا عدم وجود شایسته سالاری… با توجه به ذکر عوامل فوق الذکر می بینیم که استانداری البرز در دوسال گذشته همیشه دست خوش تغییرات و دگرگونی سیاسی بوده و در این فراز و نشیب ها نیروهای مؤثر اگرچه در صحنه استان حضور داشتند اما هیچگاه پایدار نمانده اند. استانداری ها یکی از مهمترین ارکان پیشرفت و توسعه هر استان و در نهایت کشور هستند چرا که تصمیمات مدیران آن در پیشرفت و توسعه استان نقش تعیین کننده ای دارد.حال با این نقش بسیار مهم،معیار انتخاب مدیران برای استانداری و فرمانداری ها می بایست بر اساس شایستگی،تعهد وتخصص باشد.اما متأسفانه انتخاب مدیران بیشترتحت تأثیر مسائل سیاسی،شخصی و… صورت می گیرد.

بی پرده باید گفت تغییرات پی در پی و سلیقه ای و مبتنی بر روابط فردی و گروهی شرایط ناپایداری را بر استان حاکم ساخته و رأس این هرم آقای عزیزالله شهبازی با تصمیمات شتاب زده و ناپایدار حداقل استقلال نسبی را برای مدیران قائل نبوده.

با نگاهی به آمار ذیل به گستردگی این تغییرات پی خواهید برد که همواره در دوسال گذشته مورد انتقاد نخبگان و خبرنگاران قرار گرفته است.به گونه ای که دیگر اخبار انتصابات استاندار در پایگاه اطلاع رسانی استانداری منعکس نمی شود.انتصاب ۳۶ مدیرکل ۱۸ بخشدار ۱۱ فرماندار ۱۸معاون فرماندار ۱۴ مشاور استاندار۱۸ معاون مدیرکل و۸ معاون استاندار تنها بخشی از عزل و نصب هایی است که طی دو سال اخیر صورت گرفته است. برخی از این انتصابات حتی یک روز،یک هفته یا سه ماه بیشتر دوام نداشته و مدیران منصوب شده بلافاصله برکنار و یا تغییر کردند.

لازم بذکر است که استانداری البرز صرفاً دارای ۶ پست فرماندار۱۳ پست بخشدار۱۹ پست مدیرکل۴ پست معاون استاندار و۴ پست مشاور استاندار در چارت سازمانی ابلاغی است.

آخرین نمونه ی این تغییرات در روزهای گذشته برکناری دو مدیر کل و عضو ستاد انتخابات استان(مدیرکل سیاسی و انتخابات و مدیرکل بازرسی استانداری) چند روز مانده به انتخابات ۲۸ خرداد و پایان دولت دوازدهم بوده است.

اغلب کارشناسان براین باورند که باید ثبات مدیریت بر عالی ترین نهاد استان حاکم باشد و استاندار به تغییرات محدود مدیریتی رضایت دهد و جابجایی بر اساس شایستگی و معیارهای مدیریتی انجام شود.

 

لینک کوتاه : https://khabargohardasht.ir/?p=2399
  • نویسنده : ابراهیم کردلو
  • ارسال توسط :
  • دیدگاه‌ها برای اپیدمی تغییرات در استانداری البرز بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.